Beredskap ved grunnstøting

Beredskap ved grunnstøting

Skjematisk oversikt over båt som har grunnstøtt og tiltakssoner

En grunnstøting kan skje selv med god planlegging, men en strukturert beredskapsplan reduserer skadeomfanget. Kombiner rutinene her med sikkerhet til sjøs og oppdaterte data fra tidevann og strømstrategi for å unngå sekundæruhell.

Forebygging før avgang

  • Analyser planlagt rute i papirkart og kartplotter for å identifisere grunner og minstedybder.
  • Synkroniser tidevannstabeller med siste værmelding slik at fallende vannstand ikke overrasker deg.
  • Fordel last i tråd med stabilitetskravene for å sikre at båten tåler støt uten å krenge kritisk.
  • Informer mannskapet om nødroller og hvor du oppbevarer lenseutstyr og nødpumper.

Handlingsplan når båten treffer

  1. Stopp motoren umiddelbart og sett propellen i fri.
  2. Varsle mannskapet rolig, og utpek utkikk som skal observere skader.
  3. Sikre posisjon ved å aktivere anker eller legge ut midlertidig fortøyning.
  4. Send Pan-PanVHF dersom du trenger assistanse.
  5. Kontroller kjølsvinet og rommene for vanninntrenging.
  6. Dokumenter posisjon, tidspunkt og synlige skader i loggboken.

Vurderingsmatrise for skadeomfang

IndikatorTegn om bordTiltakEkstra ressurser
LekkasjeVann som stiger mer enn 5 cm per minuttStart lensepumpe og tettepluggKoordiner med båtens utstyr og lensepumper og lekkasjestopp
MotorstansMotor går ujevnt eller stanser heltSteng drivstoff og sjekk inntakKlargjør slep med lokal redningstjeneste
RorproblemRattet går tungt eller sitter fastSett ut reserveankeret og stabiliser kursForbered tau for slep bakfra
MiljøfareDrivstofflukt eller oljefilmBruk absorberende matterFølg rådene i miljøvernrutiner

Skadebegrensning på stedet

  • Støtt kjølen med ballastsekker eller tau for å hindre videre bevegelse.
  • Tett hull midlertidig med plugger eller puter fra nødsettet.
  • Flytt mannskap for å fordele vekt slik at skaden avlastes.
  • Aktiver kartplotterens sporlogg for å vise redningstjenesten eksakt kurs.
  • Hold en rolig tone; mental ro er avgjørende for presisjon i neste steg.
  • Fordel pumpeoppgaver i henhold til lensepumper og lekkasjestopp slik at lekkasjen ikke eskalerer.

Plan for trygg avdraging

Vurder metode før du prøver å komme løs

SituasjonMetodeNøkkelmålingerNår du bør avbryte
Båt sitter i leire eller sandEgen avdraging med motorBeregn tidevannsøkning i tidevann og strømstrategi og kontroller dybden hver 10. minuttNår propellen suger bunnmasser eller temperaturen stiger
Fast på fjell uten lekkasjeAvlastning med ballast og bølgerFlytt proviant, vann og mannskap mot dypet og noter trim i loggenNår krengevinkelen nærmer seg grensene fra last og stabilitet
Skadet ror eller akslingAssistert slep fra redningstjenesteKnytt slepet etter slepeguiden og forbered nødskjærVed synlig lekkasje av drivstoff eller hydraulikk
Mangel på klaring eller snudd strømAvvente høyere vannstandBeregn underkjølsklaring med manuelt loddskudd og grunnkontroll og sett ankeralarmHvis tidevannet ikke gir minst 30 cm ekstra klaring

Før du starter større løft eller slep, gå gjennom sjekklisten i heving av grunnstøtt fritidsbåt slik at du dokumenterer metodevalgene før sensor spør.

Slik gjennomfører du egen avdraging

  1. Kalkuler tilgjengelig dybde de neste to timene og noter tidspunktet for høyvann.
  2. Flytt mannskap og løst utstyr kontrollert for å øke trykket mot dypet uten å overstige maks trim.
  3. Legg ut reserveanker i dypere vann og vinsj deg jevnt av grunn i takt med bølgene.
  4. Koordiner motorpådrag med bølgeperioden; gass på stigende bølge, fri når båten synker.
  5. Loggfør alle endringer i trim, motortemperatur og posisjon slik at du kan dokumentere beslutningene.

Avslutt dersom risikobildet øker

  • Stopp straks ved økende vanninntrenging eller nye vibrasjoner i propellakselen.
  • Overvåk motortemperatur og lensekapasitet akkurat som ved drivstoffhåndtering.
  • Informer kystradio eller nærmeste havn om posisjon og tiltak når du trenger assistanse innen en time.
  • Forbered evakuering: alle tar på redningsvest og samles på et sikkert punkt om bord.
  • Bekreft dybden regelmessig ved å føre manuelt loddskudd parallelt med ekkoloddet slik at du raskt oppdager om båten har forskjøvet seg mot grunnere partier.

Dokumentasjon til forsikring og kurs

DokumentHva som må noteresHvor lagres det
LoggbokTidspunkt, posisjon, tiltak, vitnerPapirlogg eller digital logg
Foto/videoSkader på skrog, propell, mannskapMobil lagret i sky eller backup
SamtaleloggerTidspunkt for VHF- og telefonkontaktEgen tabell i sikkerhetsjournal
KartsporGPS-track med markerte hendelserEksport fra kartplotter

Disse dataene gjør det enklere å dokumentere læringspunkter til teoridelen av båtførerprøven og gir grunnlag for forsikringsoppgjør.

Etterkontroll etter berging

SystemHva du kontrollererTiltakRelatert rutine
Propell og akslingVibrasjoner, graderinger og tetningslekkasjeFølg trinnene i propellskade og nødtiltak og test i lav fart før full belastning
Hydraulisk styringOljestand, slanger og rattmotstandLuft systemet og loggfør i henhold til hydraulisk styring og lekkasjekontroll
SkroggjennomføringerSprekkdannelser, deformasjon og varmegangSammenlign med sjekklisten i skroggjennomføringer og ventilkontroll
Elektriske kurserUtløst sikring, korrosjon og jordfeilDokumenter i sikringspanel og kursbrytere
MannskapshelseSene reaksjoner, overbelastning, stressEvaluer mot sjekklisten i crew resource management
  • Utfør prøvekjøring i lav hastighet før du øker turtall, og loggfør temperatur, vibrasjoner og lyd.
  • Del bilder av skader og reparasjoner med forsikring og mannskap slik at alle vet hva som er utbedret.
  • Planlegg verkstedbesøk hvis du avdekker avvik du ikke kan utbedre om bord, og noter bestilling i vedlikeholdslogg.

Integrer funn i videre trening

  • Oppdater scenarioene i sikkerhetsbriefen med læringspunkter fra hendelsen.
  • Legg til en repetisjonsøvelse i digital seilingslogg slik at mannskapet får trent på tilsvarende situasjon.
  • Koordiner med nabobåter eller båtforening for å gjennomføre felles øvelse basert på hendelsen, og noter samarbeidspartnere i loggen.

Øvingsoppgaver til båtførerprøven

  1. Lag en tabell med alternative havner og grunnere ruter der du kan søke ly etter en grunnstøting.
  2. Beskriv hvordan du kombinerer lenseutstyr fra sikkerhetsguiden med VHF-kommunikasjon for å koordinere hjelp.
  3. Tegn en enkel skisse over båten der du markerer kritiske inspeksjonspunkt for kjøl, ror og drivstoff etter en kollisjon.
  4. Planlegg en debrief med mannskapet der du registrerer forbedringer for fremtidige seilaser.

Neste steg

Med en helhetlig plan beholder du kontrollen, begrenser skader og viser sensor at du forstår helheten i sikker ferdsel etter en grunnstøting.