Sjøflyhavner og landingsfelt for fritidsbåt

Sjøfly kan dukke opp raskt og krever at du holder ferdselsavstand, koordinerer kurs og ligger klar til avgang. Sensor forventer at du kombinerer ruteplanleggingen fra trafikkseparasjon og farleder med tydelig utkikk fra aktiv utkikk og observasjonsteknikk og korrekt VHF-protokoll i kommunikasjon og nødsignaler.
Varsler du må følge opp
| Kilde | Hva du sjekker | Varslingshyppighet | Tiltak i ruteplanen |
|---|
| AIP SUP og NOTAM | Midlertidige endringer i sjøflyhavner | Daglig ved planlagt passering | Oppdater kartoppdateringen og noter tidsrom i loggen |
| Lokale forskrifter | Fartsgrenser, forbudssoner og ventefelt | Kvartalsvis | Koble funnene til lokale forskrifter og fartsgrenser og merk buffersoner i kartplotteren |
| Kystradio meldinger | Aktive operasjoner eller trening | Løpende | Kvitter over VHF og legg tåkelurtabell klar for varsling |
| Sjøflyoperatørens nettside | Daglige rutetider og kontaktinfo | Før avgang | Lag nødnummerkort i samme mappe som for-avgang-sjekklisten |
- Marker sjøflysonen i kartplotter og papirkart med samme symbolkode som i Kystverkets kart slik at mannskapet kjenner igjen området.
- Synkroniser tidevann og vind med landingsretning; kraftig medvind kan gjøre at sjøfly tar lengre utrasning enn angitt i forskriften.
- Legg inn alternative stoppesteder slik at du kan vente utenfor støysensitive boligområder ved forsinkelse.
Minimumsavstander og sikker posisjonering
| Situasjon | Minimumsavstand | Begrunnelse | Tiltak |
|---|
| Innflyging eller avgang | 200 m fra merket landingsstripe | Hindrer kollisjon og bølgeforstyrrelse | Gå til forhåndsdefinert venteposisjon og informer via VHF kanal 16/working |
| Motorvarming på vannet | 100 m fra sjøfly på vannet | Propellslaget kan velte lettbåter | Hold lav fart og gi visuell bekreftelse med håndsignal |
| Opplag i sjøflyhavn | 50 m fra bryggeseksjon merket «FLY» | Gir plass til taxi og seilbåter | Bruk fortøyningsknuter og tauverk for midlertidig fortøyning |
| Nattoperasjoner | 300 m fra markeringslys | Større usikkerhet i dybde og bølger | Sett ekstra utkikk og aktiver navigasjonslys vedlikehold i loggen |
- Bruk lydsignal (lang støt) dersom du observerer fartøy som krysser landingsbanen uten kontakt.
- Hold motor klar i tomgang når du ligger i venteposisjon slik at du kan flytte deg raskt ved uventet avgang.
- Registrer observasjoner i loggen med klokkeslett, type sjøfly og tiltak for å støtte etterkontroll.
Rutetilpasning og rollefordeling
- Forbered alternativ kurs med minimum to Waypoints som tar deg utenom sjøflysonen dersom den er aktiv.
- Fordel roller i sikkerhetsbriefen: én utkikk, én VHF-operatør og én som logger.
- Koordiner med eventuelle kajakker eller tenderbåter og kall dem inn før du krysser sonen.
- Bekreft VHF-kanal med sjøflyoperatøren (ofte kanal 68 eller lokal arbeidskanal) hvis det er oppgitt i forskriften.
- Informer nærliggende fartøy via DSC-sikkerhetsanrop dersom sjøflyet skal bruke utvidet bane ved dårlig sikt, i tråd med DSC-nødprosedyrer.
Dokumentasjon til inspeksjon og eksamen
| Dokument | Innhold | Oppdateringshyppighet | Presentasjon |
|---|
| Rutetabell | Tidspunkter for første og siste sjøflyavgang | Sesong | Legg sammen med seilingsplanen |
| Risikovurdering | Vindretning, bølge, ferdsel i ventefelt | Månedlig | Plasser i beredskapsperm under miljøseksjon |
| VHF-logg | Kanal, tidspunkt, svar mottatt | Etter hver passering | Arkiver digitalt og signér |
| Kartskisse | Venteposisjoner, forbudssoner, evakueringsruter | Etter endringer | Vis sensor fysisk kart og GPX-import |
- Ta bilde av kartplottersporet etter passering og lagre i mappen for digital seilingslogg.
- Oppdater felles ressurskatalog i crew resource management med læringspunkter etter hver øvelse.
- Del rutiner med gjestende skippere slik at de signerer på at sjøflyprosedyrer er forstått.
Øvingsoppgaver til båtførerprøven
- Lag en tabell over tre sjøflyhavner du kan møte i ditt område med avstandskrav, arbeidskanal og venteposisjon.
- Tegn et kart i loggboken der du markerer sikker rute rundt en sjøflystripe og hvem som har ansvar for utkikk og VHF.
- Simuler en situasjon der et sjøfly melder forsinket avgang, og skriv hvordan du varsler andre fartøy via VHF og DSC.
- Beskriv hvordan du dokumenterer passeringen i logg og hvilke oppdateringer du legger inn i sikkerhetsøvelser og treningsplan.
Systematisk håndtering av sjøflyhavner viser sensor at du leser luftfartsvarsler, beskytter andre trafikanter og dokumenterer tiltakene dine. Dermed kan du kombinere sjø- og lufttrafikk sikkert under båtførerprøven.