Losplikt og losberedskap for fritidsbåt

Selv om fritidsbåter sjelden er lospliktige, må du kunne dokumentere hvordan losreglene påvirker planleggingen når du seiler i trafikkerte kyststrekninger. Sensor forventer at du kobler vurderingen til trafikkseparasjon og farleder, oppdaterer seilingsplanen og har nødrutiner for avvik sammen med ulykkesrapportering.
Når oppstår losplikt
| Fartøytype | Område | Grense for losplikt | Viktig dokumentasjon |
|---|
| Fritidsfartøy over 24 meter | Alle strekninger definert i lospliktforskriften | Losplikt uansett last og døgn | Kopi av målebrev, bemanningsoversikt og eventuell farledsdispenser |
| Fritidsfartøy 15–24 meter | Særskilte områder som Oslofjorden sør for Drøbak og til/fra Grenland | Losplikt dersom fører mangler gyldig farledsbevis Fritidsfartøy klasse 2 | Oppdatert farledsbevis, bemanningsplan og vurdering i seilingsplanen |
| Fartøy med farlig last | Alle farleder med krav | Losplikt uansett lengde | Lastesertifikat og sikkerhetsdatablad |
| Konvoiseilas og arrangement | Godkjente arrangementssoner | Losplikt etter vedtak fra Kystverket | Arrangementsbrev og deltakerliste |
- Sjekk alltid siste versjon av
Den norske los og Kystverkets digitale kart før du legger ruten. - Lag en kort matrise i loggen som viser hvordan fartøyets lengde, last og mannskap oppfyller eller faller utenfor losplikten.
- Kartlegg hvem om bord som har gyldig farledsbevis, og arkiver kopi i båtdokumentasjonen.
- Noter særkrav som sesongregulerte hastighetsbegrensninger eller konvoipålegg i trafikkseparasjon og farleder slik at vurderingen er oppdatert på inspeksjonsdagen.
Digital vurdering og farledsbevis
| Verktøy | Bruksområde | Tiltak før avreise | Dokumentasjon |
|---|
| Kystinfo lospliktkart | Visualiserer grenser for losplikt og anbefalte bordingsfelt | Last ned offline-kart og legg sonene inn i plotteren | Lagre skjermbilder i digital seilingslogg |
| Farledsbevisportal | Viser gyldige sertifikater for fartøy og fører | Kontroller utløpsdato og last ned kopi | Arkiver PDF i mappen for båtdokumentasjon |
| VHF-logger | Dokumenterer kontakt med losformidlingen | Synkroniser klokkeslett mot GNSS for presis tidsstempel | Lagre loggfil sammen med VHF-prosedyrer |
| Bridge checklists | Delte sjekklister for bro og dekk | Legg inn punkter for losberedskap og signér digitalt | Gjør sjekklisten tilgjengelig for sensor på nettbrett |
- Simuler losbestilling i treningsmodus i
SafeSeaNet dersom du har tilgang, så du mestrer meldingsstrukturen før en reell seilas. - Opprett kurs- og områdealarmer i kartplotteren som varsler når du krysser lospliktlinjer uten aktiv bestilling.
- Del farledsbevis og losplan med medeier eller rederi via skylagring, slik at ansvarlig vakt kan ta over ved behov.
Forberedelser før losbestilling
- Analyser kursen mot losbordingsfeltet og markér venteplasser i kartplotteren.
- Informer mannskapet via sikkerhetsbriefen om roller, nødprosedyrer og forventet tidslinje.
- Test VHF-kanalene du skal bruke og repeter meldingsstrukturen fra VHF-radio-prosedyrer.
- Kontroller fendere, losleider og belysning i henhold til redningsstige og entringsberedskap.
- Loggfør tidspunkt for losbestilling, referansenummer og navn på den du snakket med i Kystradioen.
Tilrettelegging for los om bord
| Område | Tiltak før ombordstigning | Tiltak etter ombordstigning |
|---|
| Bro | Frigjør kartbord, klargjør papirkart og elektronisk kart | La losen sette kurs, bekreft ordre høyt |
| Dekk | Rigge losleider, sette ekstra fendere og ha line klar | Sikre leder med fangline og eskorter losen til bro |
| Maskinrom | Sjekke drivstoffnivå og kjøling i tråd med drivstoffhåndtering | Oppdatere losen om eventuelle begrensninger |
| Mannskap | Fordele utkikk med nattbriller ved mørkeseilas | Holde utkikk i samråd med losen og rapportere observasjoner |
- Bekreft alle manøvre muntlig med losen, og noter avvik i loggen for senere evaluering.
- Vurder å be Redningsselskapet stå i beredskap ved krevende forhold, og koordiner dette i henhold til samarbeid med Redningsselskapet.
Avvikshåndtering og rapportering
| Hendelse | Umiddelbart tiltak | Videre oppfølging |
|---|
| Losen uteblir | Varsle Kystradioen og hold posisjon i avtalt sektor | Loggfør avviket og vurder ankring etter ankringsvakt og nattkontroll |
| Teknisk svikt | Reduser fart, informer losen og vurder nødankring | Følg prosedyrene i drivanker og fartskontroll |
| MOB under losing | Aktiver mann over bord-prosedyrer | Varsle Redningsselskapet og dokumenter tiltak i nødloggen |
| Miljøfare i leden | Varsle SECURITE på kanal 16 og informer losen | Rapporter videre i tråd med miljø og naturvern |
- Bruk felles etterarbeidsskjema sammen med losen dersom det oppstår avvik, og arkiver det sammen med logg og foto.
- Evaluer seilasen i etterkant og oppdater risikovurderingen for neste gang du planlegger lospliktig farled.
Øvingsoppgaver til båtførerprøven
- Lag en sjekkliste for losberedskap med punkter for kommunikasjon, bemanning og dokumentasjon.
- Tegn inn losbordingsfelt og alternative venteplasser på et kart over nærmeste lospliktige farled.
- Simuler en VHF-samtale med losformidlingen, og loggfør meldingen med klokkeslett, MMSI og beslutning.
- Beskriv hvordan du kombinerer losens ordre med egen seilingsplan og hvilke endringer du må dokumentere.
God losberedskap dokumenterer at du forstår regelverket, tilrettelegger for sikkert samarbeid og kan redegjøre for beslutninger dersom sensor stiller kontrollspørsmål.