Losplikt og losberedskap for fritidsbåt

Losplikt og losberedskap for fritidsbåt

Oversikt over lospliktig farled med venteplasser, rapporteringspunkt og los om bord

Selv om fritidsbåter sjelden er lospliktige, må du kunne dokumentere hvordan losreglene påvirker planleggingen når du seiler i trafikkerte kyststrekninger. Sensor forventer at du kobler vurderingen til trafikkseparasjon og farleder, oppdaterer seilingsplanen og har nødrutiner for avvik sammen med ulykkesrapportering.

Når oppstår losplikt

FartøytypeOmrådeGrense for lospliktViktig dokumentasjon
Fritidsfartøy over 24 meterAlle strekninger definert i lospliktforskriftenLosplikt uansett last og døgnKopi av målebrev, bemanningsoversikt og eventuell farledsdispenser
Fritidsfartøy 15–24 meterSærskilte områder som Oslofjorden sør for Drøbak og til/fra GrenlandLosplikt dersom fører mangler gyldig farledsbevis Fritidsfartøy klasse 2Oppdatert farledsbevis, bemanningsplan og vurdering i seilingsplanen
Fartøy med farlig lastAlle farleder med kravLosplikt uansett lengdeLastesertifikat og sikkerhetsdatablad
Konvoiseilas og arrangementGodkjente arrangementssonerLosplikt etter vedtak fra KystverketArrangementsbrev og deltakerliste
  • Sjekk alltid siste versjon av Den norske los og Kystverkets digitale kart før du legger ruten.
  • Lag en kort matrise i loggen som viser hvordan fartøyets lengde, last og mannskap oppfyller eller faller utenfor losplikten.
  • Kartlegg hvem om bord som har gyldig farledsbevis, og arkiver kopi i båtdokumentasjonen.
  • Noter særkrav som sesongregulerte hastighetsbegrensninger eller konvoipålegg i trafikkseparasjon og farleder slik at vurderingen er oppdatert på inspeksjonsdagen.

Digital vurdering og farledsbevis

VerktøyBruksområdeTiltak før avreiseDokumentasjon
Kystinfo lospliktkartVisualiserer grenser for losplikt og anbefalte bordingsfeltLast ned offline-kart og legg sonene inn i plotterenLagre skjermbilder i digital seilingslogg
FarledsbevisportalViser gyldige sertifikater for fartøy og førerKontroller utløpsdato og last ned kopiArkiver PDF i mappen for båtdokumentasjon
VHF-loggerDokumenterer kontakt med losformidlingenSynkroniser klokkeslett mot GNSS for presis tidsstempelLagre loggfil sammen med VHF-prosedyrer
Bridge checklistsDelte sjekklister for bro og dekkLegg inn punkter for losberedskap og signér digitaltGjør sjekklisten tilgjengelig for sensor på nettbrett
  • Simuler losbestilling i treningsmodus i SafeSeaNet dersom du har tilgang, så du mestrer meldingsstrukturen før en reell seilas.
  • Opprett kurs- og områdealarmer i kartplotteren som varsler når du krysser lospliktlinjer uten aktiv bestilling.
  • Del farledsbevis og losplan med medeier eller rederi via skylagring, slik at ansvarlig vakt kan ta over ved behov.

Forberedelser før losbestilling

  1. Analyser kursen mot losbordingsfeltet og markér venteplasser i kartplotteren.
  2. Informer mannskapet via sikkerhetsbriefen om roller, nødprosedyrer og forventet tidslinje.
  3. Test VHF-kanalene du skal bruke og repeter meldingsstrukturen fra VHF-radio-prosedyrer.
  4. Kontroller fendere, losleider og belysning i henhold til redningsstige og entringsberedskap.
  5. Loggfør tidspunkt for losbestilling, referansenummer og navn på den du snakket med i Kystradioen.

Tilrettelegging for los om bord

OmrådeTiltak før ombordstigningTiltak etter ombordstigning
BroFrigjør kartbord, klargjør papirkart og elektronisk kartLa losen sette kurs, bekreft ordre høyt
DekkRigge losleider, sette ekstra fendere og ha line klarSikre leder med fangline og eskorter losen til bro
MaskinromSjekke drivstoffnivå og kjøling i tråd med drivstoffhåndteringOppdatere losen om eventuelle begrensninger
MannskapFordele utkikk med nattbriller ved mørkeseilasHolde utkikk i samråd med losen og rapportere observasjoner
  • Bekreft alle manøvre muntlig med losen, og noter avvik i loggen for senere evaluering.
  • Vurder å be Redningsselskapet stå i beredskap ved krevende forhold, og koordiner dette i henhold til samarbeid med Redningsselskapet.

Avvikshåndtering og rapportering

HendelseUmiddelbart tiltakVidere oppfølging
Losen uteblirVarsle Kystradioen og hold posisjon i avtalt sektorLoggfør avviket og vurder ankring etter ankringsvakt og nattkontroll
Teknisk sviktReduser fart, informer losen og vurder nødankringFølg prosedyrene i drivanker og fartskontroll
MOB under losingAktiver mann over bord-prosedyrerVarsle Redningsselskapet og dokumenter tiltak i nødloggen
Miljøfare i ledenVarsle SECURITE på kanal 16 og informer losenRapporter videre i tråd med miljø og naturvern
  • Bruk felles etterarbeidsskjema sammen med losen dersom det oppstår avvik, og arkiver det sammen med logg og foto.
  • Evaluer seilasen i etterkant og oppdater risikovurderingen for neste gang du planlegger lospliktig farled.

Øvingsoppgaver til båtførerprøven

  1. Lag en sjekkliste for losberedskap med punkter for kommunikasjon, bemanning og dokumentasjon.
  2. Tegn inn losbordingsfelt og alternative venteplasser på et kart over nærmeste lospliktige farled.
  3. Simuler en VHF-samtale med losformidlingen, og loggfør meldingen med klokkeslett, MMSI og beslutning.
  4. Beskriv hvordan du kombinerer losens ordre med egen seilingsplan og hvilke endringer du må dokumentere.

God losberedskap dokumenterer at du forstår regelverket, tilrettelegger for sikkert samarbeid og kan redegjøre for beslutninger dersom sensor stiller kontrollspørsmål.